Begin | In beeld | Agenda | Moevie | Schatten | Anders | Vacatures | Neven | Meer

 Moevie

 Wij
zijn
Vals Voorgelicht

U niet

 

HOLLANDSE         LUCHTEN

- Voorvertoning: 19 december 2007 in LUX Nijmegen

- De film was tweemaal op TVNijmegen te zien

- Tijdens de zomerexpo van het Centrum voor Beeldende Kunst Nijmegen werd de film dagelijks gedraaid


' De dromerige en zwijgzame kunstschilder Johan etaleert zijn inspiratie en passie voor de schilderkunst: het gaat er om wat je niet ziet. Hij maakt deel uit van een cursusgroep kunstschilders en verzamelaars die zich in de essentie van de schilderkunst verdiept.

In een gezamenlijk weekend blijkt echter dat de passie voor kunst iets heel anders is dan de omgang met elkaar. Hebberigheid, onvermogen en individuele verlangens spelen op. De meegebrachte schilderijen lijden zichtbaar. Een voorstel om schnitzel te gaan eten ontaardt in een ordinaire ruzie. 

Na dit weekend gaat ieder zijn eigen weg. En Johan weet het nu zeker: de schilderkunst heeft zijn beste tijd gehad. Het is de kunst nieuwe wegen in te slaan. Voor dromerigheid en zwijgzaamheid is geen plaats meer. '

 

Meer over de film en het genre:  lees verder hier

De filmmuziek is apart gecomponeerd. Luister verder op islapiano.

 

 

De hoofdrolspelers...........

Deze anderhalf uur durende speelfilm is ook op internet te zien.

Hollandse Luchten 1

Hollandse Luchten 2

Hollandse Luchten 3

Hollandse Luchten 4

Hollandse Luchten 5

Hollandse Luchten 6

Hollandse Luchten 7

Hollandse Luchten 8

Hollandse Luchten 9

Hollandse Luchten 10

Hollandse Luchten 11

Hollandse Luchten 12

Hollandse Luchten 12

Hollandse Luchten 13

Hollandse Luchten 14

Hollandse Luchten 15

 

Hoofdrollen: meer dan 45 schilderijen

Bijrollen: wij zelf, vrienden, kennissen en nietsvermoedenden

Typering: drama-komedie, feel good movie, subtiele psychologische suspense, met ontroerende, verweven individuele verhaallijnen in vaststaand speelkader en, geimproviseerde scenes. Met een waardige respectvolle 'Shrink' voice-over wordt door de ik-figuur op maatschappij-filosofische wijze het verloop van de film gekarakteriseerd. 

Er is veel gebruik gemaakt van 'situationeel filmen'...