Begin | In beeld | Agenda | Moevie | Schatten | Anders | Vacatures | Neven | Meer

 

Anders 

 Wij
zijn
Vals Voorgelicht

U niet

 

Wij doen/ deden veel dingen die op theatersport lijken.

 

Laddertheater

Achterbanktheater tijdens de vierdaagse

Caf-analyse, wekelijks

Improvisatietheater

Orakel Theater

Toneelstuk : 'Wat doen we met Oscar ? '

Speelfilm maken

En elk jaar naar Oerol

 

 

 

 


Theatersport op de brugklas

Draaiboek voor jongens

3 x 2 lesuren


Regel 1: je mag geen nee zeggen. Accepteren wat de ander inzet. Regel 2: niet beledigen, niet discrimineren.

Gedaan op klas 7a, Karel de Grote College, Nijmegen, voorjaar/zomer 2014

----------

BLOK 1   Communicatie. Ofwel: echt kijken, luisteren, observeren,

Speelvloer, 15 stoelen naast elkaar.

------------

1.1. GAME:  'Op een rij'

Start: Alle 12 jongens op een rij. Zittend of staand. Willekeurige volgorde.
Bij de opdracht mag niet worden gesproken, niet worden geduwd. Geen verdere aanwijzing. Neem de tijd. Het gaat niet on de snelste tijd.

1. Vorm 3 groepen: met stijl haar, met krullen, en met een slag in het haar.
2 met donkere, lichte en gekleurde schoenen
3. Vorm 3 groepen: 1 met blauwe, 1 met bruine en 1 met andere kleur ogen.
4. 2 groepen met kl en grt oorlellen

Controleer elkaar goed. (NB. Dat betekent dus elkaar inde ogen kijken, :-)
3. Op lengte gaan staan
4. schoenmaat
5 Op leeftijd gaan staan
6 Van Drukste naar Rustigste jongen
7 van de dichtst bij school wonende jongen tot het verst af

-evt. Suggesties vragen. Geen suggesties met een oordeel zoals vd de leukste naar de minst leuke jongen.

Evaluatie: leuk. Lekker vlot gegaan.
...............................

1.2. GAME Desert Rat. / lach Niet. Opdracht: er mag niet worden gelachen. Zo ja, dan ben je af. Duurt het langer dan 30 seconden, dan ook de volgende.

12 jongens. Nummeren v 1 tot 6. In tweetallen om de beurt voor het publiek komen. Ze gaan iets uitbeelden. Ze mogen een suggestie vragen. Zoals: vogels kijken, naar de Koningin zwaaien, het Songfestival winnen, je schoolrapport lezen, geld uit je spaarpot tellen, het konijn eten geven, je periodeschrift inkleuren, met je mobieltje elkaar bellen, een olifant opeten.

Daarna nog een keer, uitbeelden, maar dan met minimale bewegingen en dichterbij het publiek. En weer: er mag niet worden gelachen.  Suggesties: afwassen, stofzuigen, tanden poetsen, ten huwelijk vragen, opruimen,

Evaluatie: ging goed. Werd snel opgepikt.
.........................


1.3. GAME: Drie in de pan, met emoties. Met tweetallen kort uitbeelden. Bijv. samen water halen. Dit herhalen met verschillende emoties

12 jongens, nummeren van 1 tm 6. En handeling. Elk tweetal doet de handeling met een andere emotie: verlegen, boos, jaloers, verliefd, bang, arrogant, blij, schrikkerig, trots ( en dan mag je dus trots zijn op alles, iedereen).

Als het leuk gaat nog een keer voor een andere handeling: de groencontainer naar buiten rijden.

Evaluatie: overgeslagen. In blok 2 gedaan.
........................

1.4. GAME : HEMA klantenservice ! Doel: goed luisteren en op grond daarvan je eigen idee bijstellen. Accepteren.

Jongen brengt een product terug naar de Klantenservice, maar weet niet wat het is. De drie jongens vd klantenservice weten dat wel. En door hun antwoorden moet de koper gaan ontdekken wat hij terugbrengt. Als dat geraden is, kan de volgende klant komen klagen.

Per drie jongens. Dus nummeren van 1 tm 4. Mogen kiezen wie klant en wie servicedesk is. Vier keer doen dus.

Evaluatie: ontzettend gelachen. Groot succes.


(GAME Handje Pandje. Is variant op HEMA kl. Vergt iets meer samenspel van interviewer, uitvinder (doe ik zelf) en jongen die de handjes doet. Houden we achter de hand, als er tijd over is.) http://www.prodeo.utwente.nl/?pagina=58&actie=game&game_id=38 Variant 2 voor de jongens. )

- mobieltje die ook als strijkijzer kan worden gebruikt
 -een drol gevonden. Blijkt erg Elastisch te zijn.
-schaar uitgevonden waarmee je je eigen, vingers kunt afknippen
-onzichtbaar jeukpoeder
-mes en vork, waarmee je in 1 keer je maaltijd naar binnen hapt
-reuze Sigaar, zonder rook.

Evaluatie: misschien nog wel groter succes. Suggesties pasten goed.
......................

1.5. GAME. Staan - buigen - zitten - liggen hurken !  DOEL: goed op elkaar letten.
Per vier jongens. Nummeren van 1 tm 4. Steeds van houding wisselen. Steeds mag er maar 1 staan, gebogen staan, etc. En vd jongens vertelt een verhaaltje en neemt steeds ook een andere houding aan. De anderen moeten dan reageren.  Of 1 vd anderen beweegt.

Evaluatie: snapten ze snel. Verrassend was dat er ook mooie verhalen ter begeleiding werden verteld.
..........................


1.6. AFSLUITER. Jeeper Peeper.!. Doel: ff lekker uit je bol gaan.

Alle jongens in een kring. Ogen dicht doen. Kies iemand uit die je in de ogen gaat kijken. Op tel 3 doe je je ogen open. Die jongens die elkaar aankijken mogen het uitschreeuwen. Zo niet, dan stil.
Aantal keren doen. Altijd verrassend. Leuk om mee af te sluiten.

Evaluatie: sloeg niet erg aan. Groep te groot, o.a.

....................

BLOK 2.    IN CONTACT

------------


2.1. OPENINSGAME JAMES BOND

Iemand vd leiding in het midden vd kring en wijst steeds sneller, willekeurig jongens aan met de commando's: Hondje, winnaar of acteur. Degene die wordt aangewezen reageert als volgt:

-Hondje (houdt zijn armen als pootjes voor zich, en hijgt),  winnaar (roept Yes! En springt omhoog), acteur (buigt, en zegt dank u, dank u). Dat doet de aangewezen jongen alleen.

Dan iets moeilijker ( nu moeten steeds 3 jongens tegelijk iets doen). Hetzelfde maar dan aangevuld met de commando's
James bond, broodrooster. (Deze game hebben de jongens bij Drama gedaan. En met Bond en Broodrooster ! Gewoon nogmaals)
Als het goed gaat de commando's Citruspers of Wasmachine toevoegen.

(Extratje: met/ zonder het woord 'commando'). Alleen bij het woord 'commando' mag je reageren. Dus bij 'commando Bond' mag de jongen wel reageren, maar bij alleen 'Bond' doet hij niks.)

http://www.prodeo.utwente.nl/?pagina=58&actie=game&game_id=157

Evaluatie: helemaal goed. Prima game

................

2.2 GAME: Drie in de pan, met emoties. Met tweetallen kort uitbeelden. De auto wassen.  Dit herhalen met verschillende emoties

12 jongens, nummeren van 1 tm 6. En handeling. Elk tweetal doet de handeling met een andere emotie:

verlegen, boos, jaloers, verliefd, bang, arrogant, blij, schrikkerig, trots ( en dan mag je dus trots zijn op alles, iedereen).

Als het leuk gaat nog een keer voor een andere handeling: je kamer opruimen.

Evaluatie: prachtige scenes. Boven verwachting. Ook eigen suggesties voor handeling/locatie en daarna emotie door het publiek

----------

2.3. GAME: De Omgekeerde Hollands Got Talent ! Doel: positieve woorden uitspreken, waarderen, goed kijken.

Jongen mag zelf kiezen of het HGT, de Voice of So you can dance, is.

Om de beurt komen de jongens op met hun slechtste manier van huiswerk maken, in de klas opletten, lesgeven, afwassen, tanden poetsen, zie ook de suggesties hier : http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/bijlagen/ikwilgraagzien.pdf

Ook attributen neergelegd waar ze gebruik van konden maken.

Een jury van twee jongens kijkt hiernaar en overlaadt de kandidaat na afloop met complimenten, enthousiasme, etc. Evt. te verdelen naar rollen jurylid. 1 voor het verhaal, 2 voor de duidelijkheid van de gebaren en bewegingen.  Het non-verbale. Jury kan wisselen.

Evaluatie: bewust populaire jongens in de jury toegelaten. Goeie oefening in positief over de ander zijn.
................

2.4 GAME Sportcommentator. Doel: in contact.

Kiezen een alledaagse handeling, bijv. Grasmaaien. De was ophangen. Het wordt dus een wedstrijd. Twee jongens die dat doen beginnen solo en werken naar elkaar toe. Non-verbaal. In slow motion. Mag in bewegingen steeds grootser en gekker worden. Maar slow motion.
Een sportcommentator doet daarbij verslag, van de wedstrijd en beschrijft wat hij ziet gebeuren.

Eerst warming up, solo. Dan tegen elkaar.
Non verbaal !

3 tweetallen
.......................
Grasmaaien
Was ophangen
Pijl en boog schieten

Evaluatie: prima gegaan

-----------

2.5. GAME slow-motion Videogame. Bijv. Tenniswedstrijd.

Lijkt op 3. De presentator kan het videobeeld vooruit spoelen, achteruit spoelen, op pauze zetten. En de spelers reageren daar natuurlijk op.

Drie tweetallen.

Een bankstel optillen
Motorzagen
Brand blussen

Evaluatie: prima gegaan. Werd ook snel opgepikt.
.........................

2.6 AFSLUITER:

- Boris. http://www.prodeo.utwente.nl/?pagina=58&actie=game&game_id=13.
Alle jongens moeten 1 voor 1 aan de beurt komen. Alleen als we nog tijd hebben.

Lijkt een beetje op HEMA-klantenservice. Jongen komt binnen en weet niet voor welke misdrijf hij wordt opgebracht. Als hij in de goede richting zit met antwoorden over zijn misdrijf is de ondervrager tevreden. Gaan de antwoorden in de verkeerde richting dan roept de ondervrager 'Boris'. Dat is de denkbeeldige beul of hond. Die schudt dan de boef even door elkaar (doet de jongen zelf). En de ondervrager gaat verder.

Evaluatie: is wat moeilijk. Lastig voor de ondervragers om de juiste vragen te stellen waardoor de boef zijn misdaad achterhaalt. Maar misschien ben ik te kritisch...

- Of loodgieter/ timmerman/ slager/ automonteur/ politieman/ die zich steeds wil verwonden. Naam vd game weet ik niet meer. Gaat per drietal. In dit voorbeeld is 1 jongen een loodgieter die probeert een keuken te repareren maar bij alles probeert hij, of is hij zo onhandig dat hij zichzelf pijn lijkt te doen. De 2 andere jongens (de hulpjes) moeten hem daar steeds van weerhouden.

Met drietallen.

Evaluatie: niet aan toe gekomen.

------------------


BLOK 3. SAMEN DOEN

--------------


3.1. GAME Amerikaanse opening. Doel: samen doen. Want pas dan is het klaar. Non-verbaal.

Jongens nummeren van 1 tm 4. Dus groepjes van 3. En van de drie gaat iets uitbeelden: een handeling, een beroep, iets op een locatie. De 2 anderen gaan beide op een stoel in het midden zitten. Als ze zien wat er wordt uitgebeeld dan gaan ze meedoen. Per drie rouleren. Dan van groepje wisselen

Evaluatie: gaat vlot en snel.  Let op: meedoen is niet spiegelen of hetzellfde doen maar iets toevoegen aan de scne.

--------

3.2 GAME Hoge en lage status wisselen. 2 jongens in gesprek. Bijv. Boef en politieman. Eerst is de poltieman de hoge status, maar dat kantelt en op het laatste is de boef degene met 'de grootste mond' en de politieman met alle nederigheid.

 1 tm 6 nummeren. Elke jongen krijgt buiten ieders gehoor 1 vd 2 volgende zinnen ingefluisterd. Het publiek krijgt van te voren alleen te horen wie wie is.

 1.- Politieman constateert zonder licht fietsen. -Fietser ziet gulp vd politieman open staan
2. -Scheidsrechter trekt rode kaart. -Blijkt een groene te zijn. Scheids heeft geen rode
3. -Koning zet generaal af. -Generaal doet ter plekke staatsgreep.
4. -Miljardair zegt andere ondernemer dat hij alles van hem opkoopt. -Zegt de ander dat hij net alles van de miljardair heeft gekocht.
5. -Conducteur wil lawaaierige passagier uit de trein zetten. -Die is boos omdat de trein al 5 uur stil staat.
6. -Leraar boos dat leerling een 2 voor zijn toets heeft. -Leerling ziet dat het de toets van een ander is.

Evaluatie: is niet makkelijk maar ze kunnen en doen het wel. Let op: een lage status is vaak nog steeds een hoge status. Echt laag is echt nederig.

---------

3.3. GAME: 'Op en af'.  Erg leuk. Doel: luisteren, accepteren, elkaar betrekken, of juist niet.

Bijv. Opdracht Huis bouwen aan 3 jongens. Ieder krijgt 1 woord en als 1 vd andere dat woord noemt ga je even weg. Hoor je dat woord weer, dan kom je weer op. Regel: je mag max de ander 30 sec wegsturen.

De woorden:
- grijs, spijker, deur
-verf, hamer, ja
-stoel, lief, raam
- dorst, muis, sleutel
- vloer, stank, nee
- boormachine, lucifers, lamp

Of als de bovenstaande woorden te moeilijk zijn:
-drinken, eten, snoepen
-werken, rusten, denken
- kijken, luisteren, mond houden
- ja, nee, misschien
-lachen, huilen, schreeuwen
-help, kom maar, ga weg.

Evaluatie: toppertje !

--------


3.4. Professor met doventolk. Doel: Samenwerken !

Interviewer is Tom/Johan. 2 jongens zijn 1 professor. Zeggen om de beurt een woord die 1 zin moeten vormen. 1 jongen is doventolk en beeldt uit wat de dubbele professor vertelt.

Prof in de teelt van veel bomen
Prof in het afslanken van dikke naar dunne mensen
Prof in het maken van nieuw vuurwerk
Prof in het fokken van hazewindhonden

Evaluatie: dubbele professor gaat beter dan de doventolk. Als interviewer dus aansturen op dingen waar de doventolk druk mee is: snelheid. hoogte, omvang

-------

En de 3.5. EPILOOG

- nogmaals handje pandje: wie handje was, nu pandje. En wie pandje was, nu handje. Nummeren van 1tm6.

Suggesties:

- nieuwe armbewegingen voor de volgende Gangnam Style Hit.
- wereldkampioen mug schieten
- dirigent van het bejaardenorkest.
- iemand met sixpack
- iemands armen verraden wat hij er van vindt. Hooligan ontkent alles, maar zijn armen bekennen alles.
- iemand met een eetprobleem.

- 3.6. als tijd over is: HEMA of desert rat. Of hoge/lage status.
.......................

Evaluatie van de drie blokken:

- door alle jongens, elkaars kwaliteiten/ vaardigheden benoemd: grappig, rustig, serieus, verhalend, verrassend, mimiek, etc
- alle jongens hebben het leuk gevonden.
- een klein jaar later vragen ze er nog om

------------------

Overig, reservebank, niet gebruikt

-GAME Ondertiteling.

http://www.prodeo.utwente.nl/?pagina=58&actie=game&game_id=54""0

-GAME gezichten. En jongen trekt een gezicht naar 3 anderen.  3 anderen reageren met een (tegen)gezicht. Degene die begon kiest de reactie uit met het gezicht dat hem het meeste aansprak. Legt uit waarom (moest ik om lachen, of was aardig, etc).

- naam game kwijt: jongen beelt een beroep uit, zoals slager, loodgieter. Gaat met twee hulpjes aan het werk. De jongen dreigt zich steeds pijn te doen, ongelukken te krijgen. De. 2 -boring game.

DE LIFTER. Is hetzelfde als: in de bus stappen. Doel: goed kijken (deze game hebben de jongens al eens bij Drama gedaan, hoorde ik.

Bus stopt. jongen stapt in. Hij kiest daarbij een emotie op zijn gezicht. Elke passagier neemt die emotie over. Tot de volgende. Allemaal in de bus dan stapt de eerste daarna weer uit, met zijn eerdere emotie. Ook een jongen als chauffeur.

-Tableau Vivant

-Inderdaad Bob: luisteren,

-Verjaardagsfeest

........................

http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/bijlagen/ikwilgraagzien.pdf

http://www.prodeo.utwente.nl/?pagina=58

http://www.qqleq.nl/improspelvormen/spelvormen.html

http://www.theatersport.info/110/3-in-de-pan/    Filmpjes

http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/actueel/theatersport-op-school-of-thuis/.

Grondlegger Theatersport: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Keith_Johnstone